tisdag 11 september 2007

Cheesecake

Jag har alltid älskat färsk cheesecake av new york-stil. Oftast är den smaksatt med citron och lime, juice och framför allt zest, och toppad med en liten limeglaze. Det är såklart fantastiskt gott, men man kan också variera. Smarrigt är t.ex. saffranssmak med en apelsin och ingefärs-glaze eller sås, hjortron i själva kakan och så en tjock sakta nedkokad sherry-sås är också ljuvligt. Men när jag jobbade i berlin och hade en chef som var besatt av vackra färger började jag experimentera med bär. Snyggast blir blåbär med en hallonsås, och ett myntablad som dekoration. Tyckte min chef i alla fall.

Den godaste cheescake-botten gör du såhär

2 dl dinkelflingor
1dl dinkelmjöl av fullkorn
ELLER
Ett halvt paket digestivkex
1 dl nötter (hasselnötter eller valnötter)

allt mixas samman så det blir ganska grovkornigt, sedan strålar man ned en liten fusk/snabb-karamell som du gör på mellantemperatur i kastrull, bestående av

2 msk strösocker
2 msk smör
1 msk grädde (om du har, annars kanske lite mer smör)
1 krm kardemumma
1 krm malen ingefära

låt puttra ihop så att sockret smält ordentligt och det börjar bubbla. ca 5 minuter. mjuk kola, inte knäck.

när allt har blivit en tjock massa trycker du ut det i en springform som du visserligen kan grädda lite, men jag tycker nästan det är godare att ha den lite seg, så ställ bara in det i kylen och låt svalna medan du gör själva ostmassan.

Fyllning.
3 dl grädde
1 pkt philadelphiaost eller kesella 10%
1 pkt frysta bär (alternativt zest från 2 lime och 1 citron och juice från 1 lime)
1-2 msk socker (gärna fruktos)

Tina upp bären eller ta ca 200 g färska blåbär och häll bort det värsta "frysrinnet" som bildats. Strö över en msk socker och mixa dem med en mixerstav. Passera bärgegget genom en sil.
Vispa grädden löst och börja försiktigt lösa osten i grädden. Jag tycker det är enklast att ha en plasthandske eller bara tvätta händerna noga och blanda grädden och osten mellan fingrarna. Det blir så hila lätt klumpigt annars. När det är i princip slätt vänder du ned din smaksättning och ser till att det är jämt blandat, smakar bra (behövs mer socker? mer syra?) och att grädden inte skurit sig. Det ska vara ganska hårt, men inte riktigt som smör liksom.

Häll över ostblandningen i formen och jämna till. Låt vila i kylen minst en timme så att grädden sätter sig.

Servera med ljummen hallonsås (mixade silade varma hallon och en gnutta socker), kanske spetsad med lite portvin.

Har en bit hemma i kylen, men min kamera är ju fortfarande trasig så ni får nöja er med innre bilder...

2 kommentarer:

Boutani sa...

Tja Ella, du vet att jag är ett stort fan av din mat men jag har inte berättat att jag följer bloggen nitiskt... Länge leve RSS!

Asså jag skriver för att jag måste berätta om något.. Jag gratinerade några Nachos i ugnen när min kompis Daniel kom förbi... Han ba: - Åh, chipslåda!

Vi garvade men Daniel berättade att det var ett fett spritt koncept asså... lite ungkarlsmatlagning men ialla fall jag var fett skeptisk tills jag googlade det...

Standard verkar vara att kombinera grillchips med champinjon-soppa över fläskfillé. En del verkar lyxa till rejält - ett recept är med Västerbottenost!

okej här är lite länkar... om någon är sugen ... heh

http://www.receptsamling.nu/RecipePrintable.asp?RecipeID=1988
http://www.recept.org/Chipslada_med_champinjoner.html
http://gilraen.blogsome.com/2006/09/26/chipslada/

Det är verkligen sjukt många olika sammanhang och många olika varianter. Det är liksom inte bara sunkiga, talanglösa ungkarlar som slänger ihop en chipslåda. Men bäst är nog ändå rubriken på Tasteline...

"Chipslåda, Fredagsgott för barn och tonårsfamiljer!"

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=my_docs&lngUserID=178760&view=mydoc_detail&intDocID=5732

Asså jag hade aldrig hört om det innan Daniel sa det. Men chipslådan verkar vara ett fett spritt fenomen.

Jag är helt fascinerad.

Ella sa...

hahahaha fan vad roligt. ska genast vidarebefordra till min kompis jenny som ofta har "korvlåda" som lunchlåda. det är gammalt ris som man lägger i en låda, trycker i några korvar, spruttar lite ketchup över, gratinerar med ost och sedan bara tar med som lunchlåda. urk.