fredag 31 augusti 2007

Lök

Hörrni. Jag läste i DNs söndagsbilaga att lök skyddar mot nio sorters cancer. dessutom är det världens godaste grönsak (rätt tillredd) näst efter broccoli och just nu är den så jävla billig!

Såg att man kan köpa för 4.90 kg på stora konsumar. Jag köpte typ fem kilo. Så jävla bra.

Nu ska jag göra löksoppa och lökpaj, men mest äter jag typ linser med stekt lök.



Hackar löken i stora chunks och steker snabbt och hett med salt och olja. Så skuffar jag i de kokta linserna och lite svartpeppar och mer salt sedan äter jag det rakt av som snabblunchlåda som man måste göra på morgonen, bakisfrukost eller middag med sig själv på balkongen. Brukar ha lite tomater till också. Också billigt och väldigt gott just nu. Svenska såklart. 14 spänn kilot har jag också sett.

Man kan ju också bara ha löken som ett sött och gott litet tillbehör till en köttbit, steker man den på lite lägre temperatur syltar den ju till sig rejält, slåt du på en liten skvätt vin och lite socker och låter det puttra blir det som en liten marmelad som du kan ha till steken eller falaffeln eller vad du vill.

När jag jobbade på Cookies brukade jag göra en rödlöksmarmelad som tillbehör till vår underbara opöstöriserade ostbricka. Ungefär som ovan fast med chili, lime och en minignutta kanel. Den ska vara nästan som en chutney dvs både stark salt sur och söt samtidigt. Om man kör på rödlök får det hela en superrolig färg när du pressar över lime eller citron, men man kan också köra gul/scharlotten såklart. Vill man ändå ha färg slänger man i en kvätt rödvin så blir det superfint.

Den här marmeladen är också självskriven när jag jobbar och gör anklevermousse-snittar. Den där färdiga anklevermoussen med vita fettlagret över som du köper för 49 spänn på ica, i liten bit på party-pumpernickel och så klick rödlöksmarmelad. Passar perfekt till champagne.

Inga kommentarer: