torsdag 9 augusti 2007

köttkväll vol. 5

Köttrådet sammanträder ikväll hos Sara.

Jag har gjort lammstek på högst ordinärt sätt. Vitlöksklyftor, timjan, salt och peppar. Till det hade vi massor, massor med smörstekta kantareller och en rödvinssås med bas av stek-bens-avkok och massor med rödvin timjan och grädde. Alltså det är så jävla enkla grejer, men det var så sjukt gott. Kantarellerna köpte jag för 50 spänn kilot på hötorget, lammet gick på 99 kr/kg och var så mört att det föll isär när man tittade på det.

Köttrådet är så jävla bra. It's what keeps me going. Ha!



Jag och en bekant fantiserade om hur en köttsemla skulle vara. Jag ser framför mig en bit tournedos med toppen avskuren, i mitten gröper man ett hål som man fyller med anklevermousse och några droppar långlagrad balsamico, som grädde har man saltad grädde på väg att bli smör smaksatt med tryffel och nymalen svartpeppar som man spritsar över. Köttbiten är halstrad i botten och på båda sidorna av "locket". Locket pudras med gourmetsalt såklart.

Has förslag var snarare en slags vanlig fralla, men fylld med råbiff toppad med något slags pepparotsfluff. Också gött. Hahaha.

Nej. Nu blir det mer vin.

Inga kommentarer: