torsdag 16 augusti 2007

Koav...

Jag skulle säga att jag och min kompis kristoffer blev vänner tack vare korv. Natten hade varit helt sjukt lång och vi upptäckte snart att vi hade missat alla nattmatställen.
- Jag har korv hemma!

Så cyklade vi till kransen och stekte korv och pratade om livet och lägenheter och kärleken.




Jag har nästan alltid korv hemma. Av något slag. Oftast möllers som tidigare nämnts, men lite allt möjligt funkar. Svenska bäst-före-datum har ju som ni kanske vet väldigt snåla tidsspann. Särskillt på korv som ju är rökt och mer eller mindre tillagad och kan klara sig nästan hur länge som helst. Ofta kan man köpa olika typer av korv med datum som ska gå ut i morgon för typ inga pengar. Alltså typ 10-2 kronor. Det är då man ska slå till. De håller ju i själva verket mycket längre än så. Vet att jag har skrivit om det här förut, men måste säga det igen. För i kväll gjorde jag grym korv-pytt och liksom bara tackar mig själv och min kyl för att jag alltid har det där hemma. Det ska ju vara bra korv, minst 80% kött såklart, men den där vahettere-serien med scankorvar ligger exakt på gränsen. Möllers klarar sig galant.

En grej jag gillar med korv är tanken på att man använder även restprodukterna av djuret. Att man inte bara plockar filén och sedan kastar bort resten. Jag gillar att man utnyttjar de där äckliga bitarna och gör något mumsigt. Jag gillar ju blodpudding sjukt mycket också. Synd bara att det är så sött och massa potatismjöl i. Annars skulle jag fan äta det jämt.

I min korvpytt hade jag i alla fall bara massor med lök, korv och paprika som ju är billigt nu. Skivade upp korvarna från den ungerska grillbrickan, stekte utan fett, när de börjar bli klara slänger man bara i grovt hackad lök, när den sedan är klar har man i valfri grönsak (paprika zucchini eller typ morot om man är sån, eller tomat om man vill ha det som sås till t.ex. pasta istället) slungar runt lite, svartpeppar och gärna någon liten ört om man har. Eller så kan man ha spiskummin och någon liten söt grej i, russin eller nektarin eller torkade aprikoser. Sedan steker man ett ägg i samma stekpanna (efter att man lagt upp "pytten" på tallriken alltså) och äter med smörgåsgurka eller rödbetor, om man har. Klick gräddfil/creme fraiche/youghurt kan friska upp också. Korven gör ju att det blir rätt salt.

Lätt som en plätt och man blir mätt och det blir gärna lunchlåda över eftersom man kan göra hur mycket eller lite man vill.

(ps rubriken bör alltså uttalas på Halländska... Prova även ordet gurkburk enligt samma manér...)

1 kommentar:

Lisa sa...

Vill du ha biljetter till nästa helg. Anmäl ditt intresse så håler jag en elelr två till dig, du fattiga student!