söndag 1 juli 2007

nya jobbet i nya förorten

i dag började jag mitt administrativa kontorsjobb. var helt som i chock och blev så urlakad att jag belv tvungen att gå hem supertidigt. men då hittade jag å andra sidan världens fynd! i hallonbergen centrum (ett litet, litet, litet ledset centrum) har det nyligen öppnat en fantastisk liten mataffär! den har nästan allt som munirs i skärholmen har, men fräschare billigare och med mer engagerad personal. de var väldigt trevliga och lite stolta nästan. och åhhh de hade så grymma grejjer! världens finaste persikor! helt mörkröda ända in i köttet, fasta men ändå söta och saftiga! lossnade lätt från kärnan! goda svenska tomater för 12.90 kg, små fasta slanggurkor, de där stora avlånga gula mangosarna från pakistan som kostar 45 kr kg i asiatiska butiken vid hötorget hade de för 26 kr kg, även om de var lite andrasortering och konstiga i formen... men åh så gott.

naturligtvis hade de alla sorterna av de goda fetaostarna, massa nötter och halva och bönor av alla sorter, gula iranska russin... ja du vet allt det där man gillar. och så typ det vanliga också.


dagens tips blir helt enkelt bara den där goda fetaosten, den turkiska eller bulgariska i plåtburken, skivor av persika eller nektarin, lite sambal olek och massa mynta. gott till kanske taboulleh eller tillbehör till grillat kött eller nåt.
fräscht med det sötsyrliga till det salt-sura från fetan. m. det här hade jag till middag här om dagen när jag hade en gäst.

i dag fick jag riktig klyshig medelhavsmiddag med bara det där goda men onyttiga turkiska brödet som finns över allt i berlin, massor med pepprig illgrön olivolja, avocado som var perfekt mogen men inte ens lite brun, grovt uppskurna tomater, röd lök och några rejäla chunks av den bulgariska fetaosten. jag åt det på balkongen, med tallriken balanserandes i knät, ömsom plockandes från basilikaplantan som växer sig allt vildare, ömsom plockande från min ganska försiktiga lilla timjanplanta och stoppa rakt in i munnen. mmmm....

1 kommentar:

Lisa sa...

Wow! Måste besöka när jag kommer hem från semester i Finland i augusti.