söndag 16 december 2007

Surdeg 2.0

Idag har jag nått nya höjder med mitt bakande.

gjorde en stor surdeg, i vanliga fall brukar jag ha en liten snutt som jag sakta expanderar pö om pö, enligt johans recept (se nedan), men den här gången gjorde jag en på kanske 6 dl rågmjöl och 1 liter vatten. lät den stå i rumstemperatur i ett dygn, sedan tillsatte jag ungefär 4 dl dinkelmjöl och 4 dl vatten till, så surdegen hela tiden är ganska lös liksom. efter ytterligare ett dygn är degen bubblig och luftig, då tillsatte jag ungefär 3 dl grov tysk dinkelmüsli, en halv dl linfrön, och en halv dl solrosfrön. sen smulade jag ned kanske 5-10 gram jäst i en rejäl matsked honung och en dryg matsked salt, rör runt där lite så jästen löser sig i honung och salt. slutligen rörde jag i grovt rågmjöl tills det blev en bra klibbig degkonsistens. då hällde jag över det i två brödformar klädda i bakpapper. Sedan plattade jag till degen med ganska mycket extra vatten så ytan inte ska torka ut under jäsningen. jag lät bröden jäsa under dagen, ungefär 10 timmar, men jag tror att typ 4-6 timmar egentligen räcker.

sedan bakade jag av dem i ugnen i kanske 180 grader, men jag har gasugn så det är svårt att säga. de var i alla fall inne i kanske en timme som de var, i formarna. sedan tog jag ut dem ut formarna, och "skalade av" bakplåtspappret och lät dem stå i ungefär 20 minuter till. Tack vare detta får de en härlig krispig och lite seg yta.

tack vare att man har lite jäst i blir den också lite fluffigare än rent surdegsbröd, och tack vra müslin får man lite frön och gryn och även russin, vilket jag tycker är gott till den här ganska sura degbasen. men man kan såklart hoppa över russinen och bara ha dinkelflingor och nötter/frön.

1 kommentar:

Lisa sa...

Du vann ett hedersomnämnande för din tüskalektion!