lördag 5 januari 2008

Aint no lunchlåda comming my way

Alltså när man knappt har lämnat hemmet på två veckor är ju inte direkt lunchlådor något man har användning för, men när Eva och Paulina var här på middag i torsdags fick jag ändå tillfälle att göra en ovanligt lyckad liten gryta med lammkorv och nötfärs. Som vanligt när man gör tomatbaserade rätter är hemligheten att låta själva tomatbasen koka länge och väl, men den här gången hade jag kryddat och stekt färdigt köttet innan jag lade ned det i tomaten, vilket gav en rolig liten smakkontrast. Dessutom hade jag en rejäl skvätt något surnad hemgjord rödvinsglögg kvar som som jag slängde i. Det var minst sagt en hit. Smaken blev fyllig men kryddig, och en aning tjärv tack vare den lilla surnaden. Jag skule vilja säga att det är de fantastiska färska lammkorvarna, vilka jag alltid köper hos de förtjusande sydamerikanerna i hötorgshallen, som är tricket. Det är ungefär sådana du ser på bilden nedan. Receptet passar gott att göra för 3 personer och en lunchlåda, eller för 4 personer på middag, om man har någon slags kolhydrat som tillbehör.










(4 personer)
1 dl små gröna linser (Puylinser), blötlagda i minst 3 timmar
1 msk neutral olja
2 lökar
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
400 g färsk merguez
cayennepeppar/chilipeppar
1 tsk spiskummin

2 dl rödvinsglögg eller

2 dl rött vin
1/2 tsk kardemumma
1 krm kanel
ev krossad kryddnejlika
eventuellt russin

400 g nöt eller lammfärs
1 msk olivolja
2 msk grovt rågmjöl/ströbröd
1 krm salt
1 tsk provençalsk örtkrydda (alt timjan och ex. basilika)
färskmalen peppar

Hacka löken grovt i klyftor, finhacka vitlök och eventuell färsk chili. Hetta upp olja och spiskumin + chili och resterande kryddor om du inte använder glögg. Fräs lök och vitlök i oljan och kryddorna, låt dem bli mjuka men inte brynta. Tillsätt sedan korven, skuren i 2 cm långa bitar, och fräs runt tills korven verkar ha börjat släppa vätska. Tillsätt tomaterna och vin/glögg. Har du gott om tid låter du detta koka en stund, annars tillsätter du även även de i förväg blötlagda linserna. Låt koka upp och puttra på medelvärme i ca 20 min.

Under tiden förbereder du frikadellerna.

Krydda färsen med oljan, salt, peppar och örtkryddorna, tillsätt även mjöl/ströbrödet. Blanda runt och forma färsen till små köttbullar. Stek i het panna med ganska rikligt med olja. Låt precis bara bullarna få färg och struktur.

När linserna är i princip färdigkokade släpper du försiktigt ned de förfrästa köttbullarna i grytan och rör runt. låt puttra i 5 minuter. Servera med en rejäl klick yoghurt och eventuellt couscous eller bulgur.

Inga kommentarer: