torsdag 17 januari 2008

Brysselkålen

Jag kvartade de små huvudena, kokade upp ganska lite vatten i en ganska liten kastrull, tänk att det precis ska täcka själva kålen (jag hade kanske 10 brysselkålar och 3 dl vatten).

Vattnet var rejält saltat och så hade jag i en bammseklick smör när det kokade rejält, sen i med kålen, ett par drag med svartpepparen, cesta ned lite citronskal och några droppar citron. Koka tills de mindre bitarna är typ al dente (det går fort, 2 min?) och slå sedan av vattnet (det lilla som kommer vara kvar) och låt ånga av (inte skölja eller något sådant dumt!) och slurp vad gott det var. Jag ska äta mina ihop med lassen till lunch, men jag kan tänka mig att det är perfekt till fisk, eller egentligen vad som helst som du serverar sparris till i vanliga fall.

2 kommentarer:

Hector sa...

Ungsbakad är det bästa sättet att avnjuta denna misshandlade delikatess. Halvera och lägg med snittytan neråt på en oljad plåt. Ringla lite till olivolja över samt salt och peppar. In i ungnen på mellan värme i ca 15 minuter.

Ella sa...

Oh. Spännande. Ska testa om jag ser några fler i affärn.