lördag 19 januari 2008

Valnötsbröd till Aminda

Fick en förfrågan om ett enkelt standardvalnötsbröd utan surdeg, ett som man kan göra på dagen. Det här är mitt vanliga som jag brukade göra på södran till Guds Taverna. Kommer också ihåg en minnesvärd kväll med norrbaggarna hemma hos Trude i Friedrischhein. Vi åt det på äkta klysch-vis med färska fikon och gorgonzolaost. Och med Serranoskinka och typ välmognad, nästan flytande opastöriserad brie.

1/2 paket vanlig jäst
1 msk honung till degen, 2 msk till utbak
2 tsk salt
5 dl ljummet vatten + 1 dl mjölk
1-2 tsk torkad timjan
13 dl mjöl. ca 7 dl behöver vara vanligt vetemjöl och sedan kan man ha resten fullkornsdinkel, eller fullkornsvete, eller lite rågmjöl eller nåt. eller så har man det som heter fullkornsvetemjöl special.
typ 200 g valnötter

smula jästen i stor bunke, häll över honungen och saltet, rör runt så jästen löser sig och blir lite bubblig.
i med degvätskan som ska vara fingervarm, men eftersom mjölk alltid är kylskåpskall så brukar jag ta lite fesljumnare vatten ur kranen... fusk fusk.
i med timjanen och rör runt så jäst-honungen inte ligger som ett stelt klibb i botten.

Sedan är det bara att jobba in mjölet. Har man bakmaskin eller degkrokar så är det bra, men annars är det bara att bråka så länge man orkar med trägaffeln. Ju mer man jobbar degen, desto segare och härlig blir den sen. Kör i bunken och inte på bord, för den här degen ska vara ganska lös och kladdig så det funkar inte på bord.

Jäs i typ 2 timmar. Ta fram en plåt och lägg ut bakplåtspapper.
Häll ut degen på väl mjölat degbord, dela den i två.
Varje klump formas till valfri form (jag brukar göra långa limpaktiga saker och sedan vrida dem lite när nötterna väl är i, men man kan typ göra runda också, kanske i korg om man har) och sedan skär man liksom ett snitt i degen där man strör ut de (i handen lätt krossade) nötterna. Ringla honongen över nötterna och försök sedan "foga samman" degen igen. Så tätt som möjligt ska det vara annars rinner honungen ut och bränner. Om man vill kan man typ sätta några hela nötter som prydnad eller nåt.

Jäs en sväng till. Om du har satt på ugnen i köket så är det ju varmt och gott där, jag brukar typ låta plåten jäsa ovanpå spisen, men det kanske är lite hetsigt. De ska i alla fall få svälla i minst en halvtimme. Kanske en hel timme om du inte har ugnen på och har tid. Långsam jäsning blir ju alltid bättre egentligen.

Grädda i typ 180 grader i kanske en halvtimme-40 minuter. Man ser och känner ganska tydligt när det är klart, skorpan blir hård och gyllene. Det är också gott att sänka temperaturen lite (till typ 160) och låta dem gå längre, typ en timme. Då blir skorpan hårdare.

Lycka till!

5 kommentarer:

aminda sa...

åh! det är så spännande det här... nu är degen gjord. jag vill ju verkligen bli en av de där bakarna

aminda sa...

okej, jag är officiellt en bakare nu. idag bakar jag för andra dan i rad. är man fri så är man fri, de e inge mer med det!

Anonym sa...

Låter gott! Personligen flredrar jag ganska grova bröd. Fungerar det att ta hälften grovt rågmjöl?

Ella sa...

jessica - det tror jag absolut! gjorde det någon gång har jag för mig.

men om det är det grova du är ute efter borde du kanske ge dig på mina eller taffel-johans surdegsbröd. mer pill, men man kan få till det med surdeg och fullkorn så det riktigt raspar i magen. mums.

Anonym sa...

Är det något speciellt grovt surdegsbröd du rekommenderar? Passar det bra att tillsätta valnötter i grövre bröd? De flesta bröd med valnötter är i regel ganska ljusa. Skulle vara väldigt tacksam för lite tips på bra recept.