måndag 14 januari 2008

Håll bladen friska


Det är verkligen inte alltid man har tillgång till såhär härliga spenatblad. Oftast får man istället köpa de där på påse eller i låda från affären. Det är då lätt att frestas att köra dem, eller ruccolan, direkt ur påsen, vilket man tydligen inte ska göra (salmonella och what not). Nej man ska skölja sina blad ordentligt, och när man ändå gör det, ska man passa på att skölja allt på en gång även om man inte kommer äta allt genast.

Förra helgen (notera - Fredag förra helgen - idag är det måndag) köpte jag just en sådan påse med ruccola och spenat blandat. Jag sköljde bladen noga (lät dem ligga och plaska i en bunke med iskallt vatten ganska länge), lät dem rinna av i ett durkslag, och sedan svepte jag in dem i en ren kökshanduk (tack Monica för den) där de liksom fuktade av sig ett tag innan vi åt en bamsehög ihop med vår sparris, hemgjorda citronbea och hästbiff. Dock blev det lite över, vilken jag försiktigt vek in i handuken igen, svepte om en vanlig plastpåse och placerade långt ned i kylen. Där glömde jag bort den fram tills i morse då jag helt utan hopp öppnade knytet, endast för att finna att de små liven var minst lika spänstiga och friska som de varit över en vecka tidigare!

Ungefär såhär packade vi alltid den tvättade salladen på Cookies, men där låg den aldrig så länge. Jag är faktiskt förvånad att januarispenat lyckades hålla sig i över en vecka bara genom rätt hantering! Det är ju bara att tacka och ta emot. Genom att göra såhär håller sig alltså bladen betydligt längre än om du bara låter den oöppnade förpackningen ligga i kylen.

Nu kan man alltså bunkra lite om det som då var extrapris på de där påsarna. Bra att veta för enmanshushållet!

3 kommentarer:

K sa...

Handduken i kylen ska jag pröva. Jag är väldigt förtjust i min salladscentrifug som snabbt gör bladen snustorra. Vatten på salladen sabbar allt.

Ella sa...

Ja den där slungan är ju fantastisk, men jag förstår inte var i mitt funkis-etta-kök jag skulle förvara den. Eller med vilka av mina icke-existerande pangar jag skulle köpa den. Så jag kör snigelvarianten.


hoho.

K sa...

Om du säger att det är en cykelhjälm så ger dig säkert föräldrarna pengarna. Och då vet du var du kan förvara den också.