måndag 3 december 2007

Surdeg Surdeg Surdeg

Alltså... De senaste veckorna har jag mest ägnat mig åt att försöka få mina surdegsprojekt att funka. Jag fick för mig att testa att baka brödet från Johans surdegskola , men först gick det mest ganska dåligt. Jag viste inte hur mycket 100 jävla gram mjöl var så jag tog lite på känn och sen... äh jag vet inte. Det gick dåligt i alla fall.

Sedan drog Paffe med mig till IKEA och jag passade på att (bland annat) köpa en köksvåg. Nu har surdegen blivit betydligt bättre. Allt blev liksom lättare och mer... tydligt. När man hade vågen alltså.

Jag blandade massor med solrosfrön, linfrön och hackade fikon i. Sjukt gott med nån konstig sur ost som jag köpte billigt på Vi telefonplan.

Men. Ja läs johans recept. Det har tagit ett par dagar, men jag tror lite att han har överdrivit alla jästider och så. Det står att man ska vänta i 4 dagar innan man börjar "mata" degen, men jag tror i själva verket att 3 dagar är mer lagom. Och sedan behöver degen som sådan bara jäsa i typ 4 timmar i formen, för sedan torkade i alla fall min ändå, så det jäste liksom inte mer hur som.

Men jag hade den å andra sidan inne i ugnen lite längre. Mitt resultat blev toppen, men jag antar att jag har en lång väg att gå tills jag kommer till vad t.ex. Martin skulle tycka var acceptabelt...

Inga kommentarer: