måndag 5 november 2007

Här ska vankas pannekankas

Blev serverad bananpannkakor här om dagen.

Naturligtvis FRUKTANSVÄRT onyttigt men ohlala så gott. Degigt och frasigt och fettigt samtidigt. Fick inte med mig något exakt recept, men det enda tricket är nog att smeten ska kännas ganska tjock och klibbig. Och att man har ca (en knapp) 1/2 tsk bakpulver per dl vetemjöl.

De här var dessutom en veganversion. Annars var de ganska mycket vanlig amerikanska pannkakor-style, men just att det inte var varken mjölk eller ägg gjorde dem liksom.. just sådär sega. Att de liksom inte blir fluffiga alls. Det var sjukt gott.

Jag skulle chansa på något i den här stilen.

2 små ekobananer, rivna på rivjärn
3 dl vetemjöl
1 msk socker
1 tsk salt
1 msk rapsolja i smeten, typ 2 till till stekning, om du inte vill göra med smör såklart (smaskens)
1 rågad tsk bakpulver.

Blanda mjöl, salt, bakpulver och socker. Blanda först i bananmoset och sedan oljan, hoppas att det reder sig lite. Om det är för tjockt får man väl späda med lite vatten tror jag. Eller jag skulle ju ta mjölk såklart, men... ja. Man får testa. Jag tror i alla fall att det är mycket olja och själva bananstärkelsen som binder i det här. Kanske bra att röra gnska mycket (så glutenet vaknar) och att låta det stå och svälla lite en stund innan man gräddar.

Stek sedan på medelvärme i rikligt med fett. Njut omedelbart med glass eller (som jag gjorde) som de är. Skulle kunna tänka mig att några droppar citron och lite typ lönnsirap också skulle vara mummigt. Eller ännu mera smör och lite socker.

Ps jag är på strikt GI-vecka den här veckan. Därför jag fantiserar om socker. Redan nu. Bådar inte alls gott.

Inga kommentarer: