måndag 12 november 2007

Vardagslådan

I dag varierade jag min vanliga lunchlådestandard med att byta ut mozzarellan mot den lättrökta skinkan jag tjackat på Lidl för 24 glada kronor, samt (och det var detta som var det verkliga genidraget) tomaten mot omogen mango.

Några strimlade skivor skinka, mangon och en klick kesella gjorde standardlådan med broccoli, snabbmarinerade morötter och zucchini, till något riktigt läckert. Mangon hade jag i ganska finhackade chunks vilka gav en bra spridning på det pikanta. Eftersom den var så pass omogen blev den ett utmärkt, och något mer GI-korrekt inslag i en syra-törstande liten lunchlåda.

Alltså

Broccoli (lättkokt)
Zucchini och Morötter slantande och i balsamico och salt inlagda
Hackad grön mango
Strimlor av skinka - Schwartzwald-typ
Klick kesella i ena hörnet av lådan
Mald chili ut liten fiffig kvarn från Lidl, men jag antar att vanlig jäla cayennepeppar funkar också. Det ska bita till och bryta av med mangon.
Salt och Olivolja.

Lite fräschare och roligare än det jag brukar få tugga i mig. Skulle jag ändå säga. Sältan i skinkan och syrligheten i mangon tillsamans med svalkan i kesellan och hettan i chilin gjorde denna töntigt enkla anrättning till en angenäm lunchlådeupplevelse i universitetets dystra c-hus.

Inga kommentarer: