söndag 18 november 2007

Ännu mer linsgryta.

linsgryta är gott om man gör på rätt sätt. många är fördomsfulla vad gäller den här sortens mat. min blev dock toppen.

jag fräste 1 paket bacon sakta tillsammans med 2 grovt skivade lökar, 3 klyftor vitlök, ett syrligt äpple, en färsk chili, kanel och spiskummin. Sedan lät jag en tetra krossade tomater, och lika mycket vatten koka in och ned i ungefär 20 minuter tillsammans med en tärning grönsaksbuljong. där efter slog jag i ungefär 1 1/2 dl puylinser (små små gröna linser) som hade legat i blöt sedan jag påbörjade lagandet. när det har kokat i ungefär 10 minuter slängde jag i en halv zucchini i stora bitar. efter 5 minuter till, provar man om linserna är färdiga, är de de avslutar man med en grovt tärnad gul paprika som precis bara ska bli varm. jag åt det som en gryta i djup skål med en klick youghurt... men bäst blir den nog i morgon i lunchlådan.

Min fina kamera är fortfarande trasig så det blir sånna här risiga telefonbilder, jag är hemskt ledsen... det är godare än det ser ut...

Inga kommentarer: