måndag 5 november 2007

Snabbt och imponerande

Hade tänkt göra en liten jordärtskockspurré till den fantastiska, gotländska, entrecoten som jag köpte för ett larvigt lågt pris på Vi i hornstull. Men jag hade ingen potatis hemma och lite för ont om tid så purréen blev såpass sopp-lik att Sara föreslog att jag skulle blaska i lite vatten och servera den som soppa istället.

Det var en sjukt enkel bas, men med ett par droppar tryffelolja bled det gudomligt gott. Och jag vet att jag inte är den första som kommer på jordärtskockstricet. Jag veeeeet. Men ändå.
Det här blev en lite smakis var till 4 personer. Lagom som liten förrätt. Med ett par strimlor av något proteinigt (bacon? gårdagens kalvstek? kyckling?) och en rejäl ostmacka är det en fin liten middag för två.

4 medelstora jordärtskockor
1 gul lök
1 dl vitt vin + 1 dl vatten, alt. 2 dl vatten och 1 tsk surt (citron/vinäger) och några korn socker (1/2 tsk, typ)
1/2 dl matlagningsgrädde
1/4 buljongtärning
Salt och svartpeppar
Tryffelolja

Hacka och "smält" löken i en kastrull. Skala, skölj och hacka skockorna. Lägg i kastrullen, slå över vätskan och buljongen. Låt koka tills skock-bitarna är helt mjuka (ca 20 min), späd på med mer vatten (eller mjölk för all del, men inte mer vin, det tar över) om det kokar torrt. Slå i en liten skvätt tryffelolja och mixa soppan slät. Red av med grädden, späd till önskad konsistens, vi åt vår ganska tjock. Viktigt är dock att den är ordentligt het när den serveras. Blir lätt jolmigt om det är ljummet. Droppa försiktigt i lite tryffelolja i varje skål/glas så att den riktigt träder fram. Servera med typ krutonger om du vill ha chunks.

Om man faktiskt vill ha sin purre så kör man också i några bitar potatis, typ mandelpotatis, och inget vatten och lite mindre vin, men lite mjölk istället. Så kokar man ner det tills det är nästan helt nedkokat, drar i rejält med smör och mosar med potatisstomp eller mixerstav. Red eventuellt av med lite vispad grädde så det är en mjuk och krämig purré och inte potatismos. Tryffelolja kan man dock ha ändå om man gillar det. Och det gör man ju.

Inga kommentarer: