torsdag 17 maj 2007

Billigt

Jag tror att grundnyckeln till att kunna laga billigt men gott är att köpa fynd när man trillar över det.

Går du förbi en willys så slink in och tjacka deras jättegoda och svinsvinbilliga kalamataoliver (24 spänn) även om du inte Behöver dem just i dag. De håller sig ju i skåpet hur länge som helst!

Bästa sättet att kunna handla såhär är att ha ett stall av grejer som man vet att man gillar, vet hur man använder och vet att de alltid går åt.

I mitt kök är det timjan, lök, olivolja, hela/krossade tomater på burk (fulaste sorten), vitlök och citron. Några andra kryddor som jag också är handikappad utan är kanel, spiskummin, torkad malen koriander, svartpeppar i kvarn och fryst hackad persilja. Sån där i liten låda (sjukt underskattad!).

Andra har helt andra baser. Man ska ha det man gillar. Ju.

Men trixet är sedan att kunna köpa en råvara när den är billig, kanske för att det är säsong, kanske för att nån har fått in ett restlager... Oavsett är det bra att tänka att köper man mycket av en grej så ska man försöka använda den grejen på många olika sätt. Fetan i röret t.ex. Köper man en sån blir det kanske mycket fetaost ett tag. Men det går ju å andra sidan att variera i oändlighet. Nästan. Broccolisalladen med bulgur och russin. Tomatsoppan. Fetaröreöverbakade firren. Rostade grönsakerna (eller ja, mest bara lök) med ljummen feta och lilla köttbiten. Jag är nu visserligen en sån som får dille på grejer (just nu är det de små gröna linserna, fy tusan vad bra de är) men även om man inte är det kan det vara värt att köpa stora förpackningar.

Jag ska för övrigt försöka presentera lite kryddor som jag kan tycka att folk är dåliga på att använda (koriander) och lite grundplåtar till recept som man kan byta ut råvaran i lätt som en plätt och få ett helt nytt resultat (soppa, bröd, bönröror).

Men nu måste jag vila inför kvällens DJ-set.

1 kommentar:

annakhai sa...

bästa matbloggen ella! nu kan jag äntligen lära mig hur mat funkar. och fortsätt som fan att prata med mig som om jag var fem år, för det var vid den åldern min pappa sa att om man inte ville ha portergryta kunde man laga sin egen mat och sen dess har jag levt på mjölk och start. pussar :x