onsdag 16 maj 2007

Dagens Lunchlåda

Här om dagen hade jag bjudning. Mitt sällskap och jag åt fetaoststuffad kyckling på bädd av linssallad.

Det blev 2 rejäla portioner + en (enorm) lunchlåda.

1 hel kyckling (extrapris på vi-butikerna denna vecka)
Vitlök, salt, peppar, chili, andra kryddor efter smak.

Stuffning

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
En handfull oliver (jag hade gröna utan kärna som jag köpt hos lokala turken för en tjuga, men kalamata blir nog godare)
Ca 200g fetaost. (här använde jag den där billiga turkiska fetan i "rör" som man också köper i den lilla butiken, ett kilo för typ 70 spänn, sjukt gott, håller jättelänge, godare än vanlig feta! finns i skärholmen typ men även i hötorgshallen säkert)
Timjan
Nymalen svartpeppar.

Sallad

200 g torra små gröna linser (Risenta har, superfina)
1 röd/gul paprika
1/2 röd lök
Spenat eller ruccola.
Kanske lite zuccini eller typ kål om man har något som dräller runt.
olivolja
balsamvinäger
salt
nymalen peppar
-------------------------------------------------------
Snabbgenomgång för dig som kan:
Marinera kycklingen och blötlägg linserna minst 3 timmar innan.
Bränn av kycklingen i panna innan du stuffar med den varma massan av frästa lökar och hackade oliver och fetaost + kryddor. Kör kycklingen i ca 180 grader i ca 20 mins (tills den är klar men inte torr) i en form uppstagad på halva lökbitar så inte skinnet blir geggigt.
Tillred salladen som gärna får vara ljummen och smaka av ordentligt med balsamicon.

Servera med mellanmörk öl. Gärna en mummig mörk lager. Annars går det säkert med något rödtjut som inte är för tjärvt.
-------------------------------------------------------

Steg för steg!

Redan på morgonen lägger du linser i blöt och gnuggar in kycklingen i vitlök, salt, peppar och nån mer krydda om man vill. Skär lite skåror i skinnet och klipp bort de värsta slaffsigaste fettdepåerna. Låt ligga och dra så länge du har tid. Dock max ett dygn. Glöm inte att diska allt som har lajat med rå kyckling.

Sen kan man gå ut och laja hela dagen.

Sätt på ugnen på ca 180 grader.
Börja sedan med att hacka all din lök (1 gul - finhackat, 3 vitlöksklyftor - finfinfinhackade och 1/2 rödlök i halvmånar). Rödlöken slänger du med linserna, men resten fräser du försiktigt i en ganska stor stekpanna. Bredvid, i en ännu större stekpanna, gärna med lock, hamnar själva kycklingen.

Låt pannan vara riktigt het när du ska lägga ned den. Du behöver inget fett i pannan utan lägg bara ned pippin med magen nedåt så det bränner till riktigt. På med locket så det inte skvätter fett. Låt den ligga still i ca 5 minuter då du vänder och kör en liknande repa på andra sidan. Under tiden som det steker gör du klart stuffningen.

När löken har frästs klart kastar man i sina hackade oliver och fetaosten. Peppar och torkad timjan i rikliga mängder (inget salt här) ger skjuts åt smakerna. Vill man kan man ha en klick Creme Fraiche här också.

Sedan fyller du den nu snabbrända kycklingens skrov med massan och lägger över den i en ugnsform, gärna uppstagad på t.ex. några rejäla lökbitar så inte skinnet bli slabbigt i botten.

Skjuts in i ugnen i ca 20 mins.
Koka under tiden upp en massa vatten i vattenkokaren och lite i en kastrull där alla linser och massa vatten får plats.
När det kokar slår du i linserna i kastrullen och sedan en skvätt till av kokande vatten så det täcker - inget salt! Låt koka upp, men slå sedan av vattnet efter någon minut. Häll tillbaks linserna i kastrullen och slå över det sista av det kokande vattnet från vattenkokaren. På det här sättet slipper du bli sådär fjärtig av linserna. Bra bra.
Eftersom de är förblötlagda kommer det dessutom gå supersnabbt att koka dem och de kommer inte falla sönder och bli geggiga. Släng i en halv buljongtärning och koka ca 10 mins eller tills de är hyfsat klara men lite al dente. Då slår du av vattnet och låter dem ånga av ett tag öven zinken. När de verkar hyfsat torra kastar du tillbaks dem i kastrullen, eller direkt i skålen du ska servera salladen i, och drar på rejält med mummig olivolja, balsamvinäger, salt och peppar. Är de ljumma drar de nämligen åt sig mycket mer goda smaker. Medan linserna kokar och ångar av sig skär du också upp paprika och eventuella andra grönsaker i lagom bitar. Jag gillar ganska stora. Blanda runt och smaka av med vinägern och salt och peppar. Salladen måste smaka ganska mycket om den ska ha en chans mot fetaoströran...

Smaklig måltid!

1 kommentar:

Lisa sa...

Jag lever sannerligen inget lyxliv. Det senaste tio åren har min snittinkomst legat på ungefär en undersköterskas. Min man är lärare och när vi träffades levde han på studielån med två barn. Vi åt nästan lika bra då. Och jag åt ganska lika bra när jag levt på studielån själv.

Det mesta vi äter är extremt billigt och handlas på Vi-affären i Hornstull. En del i billiga asiatiska butiker eller i Hötorgshallen. Men vi har inte tid att ta oss dit så ofta.

En lunch på Esperanto kostar 205 pix.

Prioriterar man ner kafébesök, bil, bio, stereoanläggning, skivor, möbler och utlandsresor (jag och min man har aldrig varit på utlandsemester tillsammans utom när vi åkt färja till Finland) har man råd med bra mat. Och har man praktiskt taget slängt ut dumburken har man tid att laga den. man har till och med råd att investera i en glassmaskin. Nu sparar vi för att köpa ny spis för folk börjar skratta när de ser vår spis som knappt fungerar.

När jag inte har råd att att bry mig om hur kycklingen jag köper mått när den levde äter jag hellre ägg.

Var snäll och kalla det inte "lyx" utan kalla det en prioritering.
Sverige tillhör de länder i Europa som lägger ner minst andel av sin disponibla inkomst på mat.

Är det inte dags att ändra på det?