fredag 18 maj 2007

Lunchlådetrixet 1A

Den här rätten kallas av mina vänner för "ellas standardlunch" och går att variera hemskt mycket.

Basen brukar dock bestå av Quinoa eller Bulgur och alltid Broccoli, denna mänsklighetens vackraste skapelse.
Utöver det brukar jag ha tomater, röd lök och nån slags ost. mozza eller feta eller rent av lyxåket halloumirester. dock går det egentligen lika bra med typ stora vita eller soyabönor (åh så gott). vad gäller grönsaker slänger jag oftast bara i vad jag har hemma. ibland har man en snutt skrynklig paprika, i bland är några sorgliga morötter allt som bjuds. oavsett vilket är det alltid fresh med grönsaker.

Det som är så fiffigt med det här är att man liksom bara hackar alla grejer i stora sköna bitar och slänger ned dem i burken direkt + att man kokar grynen och broccolin samtidigt. Nästan ingen disk alltså. Det enda som kan vara lite knepigt är att koka broccolin lagom kort. Egentligen brukar jag bara göra så att jag kokar bulguren eller quinoan (den senare tar lite längre tid men är mycket godare och nyttigare) tills den är nästan helt klar, skär broccolin i ganska små knippen, skivar nästan hela stjälken i grova skivor och sedan bara låter broccolin koka med den sista minuten. Vattnet ska koka riktigt mycket när du slänger i broccolin, men när du gör det kommer det sluta koka. Lägg på ett lock, och så fort det har börjat koka igen slår du allt sammans över ett durkslag. Där får härligheten ånga av sig och blir lite mer tillagade av eftervärmen. Men liksom... vänd inte ens ryggen till när väl broccolin är i! Det går supersnabbt. En halv minut typ.

När allt sedan väl är lite avångat och avrunnet lägger du över det i din/dina lunchlådor och häller genast på olivoljan, saltet och maler över pepparen. Då suger det varma mjuka åt sig ordentligt av smakerna. Jag brukar tänka ett halvt broccolistånd, en tomat, en halv mozzarella och typ ¼ zuccini eller typ 2 morötter. Sedan kan man smaksätta med något om man vill. Ibland kör jag citronzezt, vitlök och lite persilja (gremolata-style), i bland färsk basilika och balsamico och ibland spiskummin, chili och russin (obs passar bättre ihop med bönor eller feta än med mozza). Det beror på humör och vilka tillbehör jag har hemma. Men oavsett så är det en grym liten låda som man kan göra söndagkvällen till både måndag och tisdag eftersom man oftast har ett helt broccolistånd. Ibland kör jag dock utan gryn och har hela broccolin, hela mozzarellan och 2 tomater. Men det är ändå bra med qunioa, särskilt om man är lite fattig.

Överkurstips finns också. Man kan göra en liten snabbinläggning av morötter, vitkål eller zuccini. Det är nästa tips.

1 kommentar:

Elin sa...

Hej fina Ella!

Vilken bra blogg!! Det är nästan så att jag önskade att jag var tillbaka med mina lådor på studenpalatset, vilken förbättring det skulle ha varit. I Yaoundé kan man äta mycket ute, och om man har ont om stash kan man äta grillat kött eller kyckling från en snubbe på gatan, det är gott. Vi försöker laga lite mat ibland också, avocadon är underbar och snart har vi tomater i trädgården, men allt som är importerat (ost tex) är skamligt dyrt...Men jag ska uttnyttja tipsen så gott det går! Tack!