lördag 19 maj 2007

Chevrecreme

Till Ida.

Jag gör ofta små röror eller kladd av ostar. I bland har jag creme fraiche eller turkisk youghurt som bas, men lika ofta skiter jag i det och låter ostens egna smörjmedel jobba ihop med lite olja. Man kan också göra som en liten färskost av ljummad, avrunnen youghurt med lite salt i. Det behöver stå över natten för att bli smuligt.

Annyways. När man mixar ostar är det egentligen enda gången då det faktiskt är bättre med en vanlig mixer än med stavmixer. Jag brukar börja med att göra eventuell smaksättning i botten. Nån vitlöksklyfta, av-räfsad färsk timjan (försök dra av bladen med en gaffel bara) och en rejäl skvätt olivolja. Mixa tills det är slätt och klicka sedan i chevren efter hand. Till en halv rulle skulle jag ta en stor vitlöksklyfta, en kruka färsk timjan alt. en matsked torkad timjan som då smulas i handen först, och ca 2 msk olivolja. Kör runt tills det har fått lämplig konsistens, späd då eventuellt med lite mejeriprodukt. Smaka av! I bland kan chevren bli lite fadd och behöva ett par korn salt, jag brukar ha ett par varv svartpeppar också.

Motsvarande kan göras med fetaost, men då brukar jag ha basilika och vitlök eller soltorkade tomater och rosmarin som smaksättning. I båda fallen är det viktigt att man mixar smaksättaren ordentligt innan man har i osten. Det behövs jättelite tomat för att få smak i en röra. Till ett sånt vanligt paket fetaost skulle jag ta typ en eller högst två tomatbitar, en tumstor kvist rosmarin och en kvarts vitlöksklyfta. Kanske bättre att köra med stav då, när det är så lite. Det beror såklart på hur stor och effektiv matberedare du har. Om det bara trillar runt kan du ha i en liten snutt av fetan bara för att knivarna ska få grepp. Men spara lite, annars blir det för finmalet.

Gott till bröd, kött, pasta, fisk (som sagt fetaröreöverbakad lax... mums) eller bara som typ gegg till salladen. Typ hela broccolibitar och morotsstavar. Bra GI också.