fredag 25 maj 2007

Fyllemat

I natt när jag kom hem och kände att om jag går och lägger mig nu utan krubb i magen kommer det bli trubbel i morgon (det blev det ifs tydligen ändå) gjorde jag ett litet fräs.

Hade en halv rödlök kvar, en halv zuccini och en tomat som låg och skräpade. fräste löken och zuccinin (båda skurna i ganska stora bitar, lök i klyftor och zuccini i sneda skivor) sedan kastade jag i tomaten som var hackad i ca 1x1 cm kuber. snabbt låta allt bli hett och så en skvätt balsamvinäger, timjan och svartpeppar över. snabbt över i tallrik och skölja av pannan. Slutligen hade jag en sån liten burk kikärtor. himla bra storlek. precis en portion. I den återigen heta pannan med en rejäl skvätt olivolja och krossad hackad vitlöksklyfta hällde jag ned de avsköljda ärtorna. fullt ös på gasen så man får liten yta på kikärtorna. det här är f.ö. odare att göra med heminlagda. de blir lite hårdare och smuligare. mer som små nötter eller nåt.

aja. bönor, lilla snabbsalsan och en skvätt youghurt fyllde i alla fall ut min stackars alkoholindränkta buk väldigt gott. mycket salt och fett. toppen.

men som sagt. huvudet värker ändå. uh.

nu ska jg åka och laga mat hos monica och bosse inför monicas födelsedagskalas på söndag.

Inga kommentarer: