söndag 20 maj 2007

How to cook an artichoke

The only acceptable way.



Ok det här är inte direkt budgetmat. Men jag såg fina små rackare för 10 spänn styck, och det kan det väl vara värt? Problemet är att det går åt väldigt mycket olivolja. Det finns bra och billig på Vi just nu har jag sett...

Kronärtskockor är bland det nyttigaste man kan käka. Jag vet inte så jättemycket om exakt hur det funkar, men jag har testat en enda "onaturlig" bantningskur i hela mitt liv, och det var kronärtskockspiller. I tyskland är det allmänt utbrett och folk äter alltid kronärtskockspiller om de känner att de har ätit lite för "tungt". De är till och med så övertygade om denna tistels förträfflighet att det just nu marknadsförs en "mirakeldryck" utvunnen ur nämnda grönsak. Den sägs lindra bakfylla, göra dig lättare och piggare i kroppen samt nåt mer som jag inte förstod. Anyways.
När jag slutade jobba på cookies hade jag lagat mat 10-15 timmar 6 dagar i veckan i 8 månader, och var liksom lite less. Jag hängde runt, kollade på fotbolls EM som var just då, drack svinmycket bärs och käkade BARA skräpmat. Alltså no shit. Till frukost brukade jag och Elisha som jag dels hängde mycket med, och dels bodde hos en del, käka poptarts med blåbärsfyllning, till lunch brukade jag äta Döner och till middag åt vi ofta de 1€ pizzor som dönerståndet utanför vår replokal sålde. På nattkröken när vi var fulla brukade vi äta Finnkrisp med någon slags tysk senaps-majonäs. Eller Isbjörnens Kaviar, som man under en kort period kunde köpa på Netto på Prenzlauer Allée. Men hela tiden, efter varje måltid, popade jag ett kronärtskockspiller, och jag svär - Jag var smalare än på länge, både före och efter. Det var grymt. Jag tillskrev kronärtskockorna ungeäfär hälften av smalheten och härjandet den andra hälften.

Allt det här går naturligtvis stick i stäv med så som jag brukar leva, dvs med GI som facklan i mörkret och "nyttigt" och "duktigt" och hemlagat. Men som sagt, på något sätt verkade det ändå funkar.

Anyways, igen, i sverige pratar man inte om kronärtskockans "helande krafter" så mycket utan håller oss till att erkänna att den är rik på c-vitaminer, antioxidanter och mineraler. Vilket inte är så pjåkigt det heller. Men vad jag vill säga är att jag inte tycker att man ska ha dåligt samvete för att man käkar den här totala fettbomben, eftersom då skockan i sig sägs neutralisera fett.

Det här är Paulinas (pappas) kronärtskocka. De är ju italienare och fastslår bestämt att det här är det enda acceptabla sättet att koka färska skockor. Efter att ha provat är jag benägen att hålla med. Jag kokar även sparris såhär. Och typ blomkål och bebismorötter. Tricket är att det ju i princip bara är själva "botten" på skockan som behöver kokas så fasligt, därför behövs det inte så mycket vatten. Mina föräldrar sänker alltid ned skockorna helt i vattenbad, men det är ju helt onödigt. Med citron i behåller de dessutom sin fina färg bättre.
Jag sågar gärna av lite av topparna på skockorna. På så vis kommer mer av fettet och smakerna in mellan kronbladen. Dessutom ska man såklart skära bort lite av stjälken om det är sånna där stora runda med träiga skälkar. Är de späda och mer lila kan man spara mer kvist och mindre av bladen.

Färska kronärtskockor
1/2 citron/skocka
olivolja
smör
salt

Koka upp vatten så det täcker ca 10 cm av kastrullens botten. Skockorna ska precis få plats i kastrullen du valt, annars går det åt för mycket smak-jox. Skölj av de avsågade skockorna och skölj och skrubba citronerna. Zesta av dem och ställ zesten åt sidan med ett par droppar saft över sig så det inte torkar. Lägg ned skockorna i vattnet och pressa över citronen. Om det är lagom mycket vatten ska nu i princip det allra översta av skockans avsågade blad sticka upp ur vattnet. Det kokar ordentligt och ångar och har sig. Nu lägger du en stor klick smör i mitten på varje skocka och häller over en rejäl skvätt (ca 1 msk/skocka och "one for the pot") olivolja över. Salta över skockan och lägg sedan på ett lock. Låt puttra i ca en halvtimme. Kolla lite då och då hur det går för dem och att det inte kokar tort. Det ska koka ganska kraftigt så eventuellt får du slänga i lite mer vatten - men inte för mycket!

Medan det kokar förbereder du ett lite smör med citronzesten, smör, olivolja och örtsalt som rörs varmt i en kopp el dyl som får plats i handen. Sedan lägger du upp det varma smöret i det du vill servera det i och ställer in det i frysen så det stelnar igen.

Man kan också göra som ett litet smör med rostad vitlök. Den ska rostas riktigt mjuk, sådär så den blir helt söt, och så har man lite citron och salt i och gojsar till det med mixerstaven. Sedan rör man ned det i vanligt smör eller i lättvispad grädde som rörs till något mellanting mellan grädde och smör. Glöm inte att salta i så fall.

Njut skockan som en förrätt eller som hel middag med något litet extra protein. Kanske en fräsch omelett eller typ nån typ skinka i tjocka skivor. Eller om man råkar ha lite fårfiol kan jag tänka mig att det är gott.


TILLÄGG
Paulina rättade och sade att det ska vara massor med hackad bladpersilja i också. Hade man ju kunnat tänka sig. Det är ju alltid gott liksom.

1 kommentar:

Paulina sa...

Vilken tribute till farsan! Jag ska berätta för honom även om jag inte tror att han kommer att fatta vad en blogg är. Han har nästan greppat innebörden av Internet.