söndag 20 maj 2007

Dinkelfest

I går, när jag var hemma och var trött, sjuk, bakfull och eländig, försökte jag göra
1) Dinkelpannkakor.
2) GI-nötkaka med dinkelmjölsmördeg och typ sockerfri nötfyllning. Det gick ju inte så bra dårå.

Här är den

Image Hosted by ImageShack.us

Men jag ska ite ge upp. Som tanke är den allt för vacker att ha. Det måste funka.

Degen var bara smör (ekologiskt, det ni) dinkelmjöl och en äggula. Kanske kan jag komma på bättre ide där så den inte blit så torr. Det vart lite sådär nu alltså. Sedan i alla fall gjorde jag en lite hemgjord mandelmassa med bara mandlar, fruktos och lite äggvita. den blev faktiskt bra även om jag borde haft lite mer av allt. Den lade jag i botten på det lilla pajskalet (alla mina riktiga pajformar har vandrat iväg när jag har bakat till olika saker, så nu har jag bara kvar min muffinsformar i silikon. Om någon har min vanliga springform eller pajform i silikon får ni jättegärna hojta till. jag har ingen aning omv art något är...). Redan här tror jag jag begick ett misstag. Borde haft mandelmassan ovanpå som något slags lock tror jag. Hur som helst. Sedan hade jag en fyllning av rostade, hackade hasselnötter och mandlar som jag hade en gnutta muscovadosocker över. Tänkte att det smakar ju så pass mycket att det kanske kan.. väga upp eller nåt. Sedan hade jag smör och mer fructos och till sist finhackade torkade fikon. Tänkte att det skulle kunna slabba till lite. Detta lade jag över mandelmassan i formarna, sedan gjorde jag en lite äggsmet av vitan som var kvar, grädde och massa kardemumma. Hade över detta över några men inte alla små pajer. Men jag tror ändå att de Men äggsmet blev bättre än de utan.

Det blev torrt och inte så gott. Alltså jag har j ätit det ändå såklart, men det lämnade ändå mer att önska. Nästa gång tror jag att jag ska ha med lite frukt. Eller bara lite aprikoser istället för fikon. Och så ska jag göra degen godare, kanske ha mandelmassa direkt i degen? Och kanske som sagt lägga på mandelmassan på slutet istället för i botten. Ah jag vet inte. Har någon ett tips så säg till. Kom ihåg att tanken ska vara GI.


Pannkakorna blev lite bättre. Jag gjorde dem som en balndning mellan vanliga och amerikanska. Både bakpulver och ägg. Det blev ganska bra. Man fick steka dem på ganska låg temperatur ganska långe. Annars belv de för slafsiga eftersom fullkornsdinkel inte direkt håller ihop som vanligt vetemjöl. Men det blev krispigt och gott.

Hade förhållandena
1 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
2 ägg
2 1/2 dl mjölk.

Fick lite över i går som jag gjorde till frukost i dag. Bakpulvret hade såklart dött, så det blev vanliga släta, men då gjorde jag dem till Galetter i stället och smälte Grevéost på. Mmm.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Hej! Kommer du på torsdag? Gitto har lovat att bjuda dig på lunch. Jag bjuder på ett glas pinot gris.
Anmäl dig på min blogg elelr mejla så att jag kan betälla bord.

Paulina sa...

Den var jättegod, dinkelkakan! Alltså, gillar man torrt är den bra som den är. I annat fall skulle lite fruktsockrigt äpple till vara härligt.